WHAT IS THE CONDITION OF A USED CONTAINER?
Premiumkvalitet eller vanliga begagnade containrar?
Vad är ACEP eller PES för transport?
Vad är IICL, UCIRC och vindvattentät last värd?
Vilken container är "Ammo grade" för IMCO 1-försändelser?
Vad är "i befintligt skick"?
Vad ärDetta gäller för torra stålcontainrar och särskilda containertyper som open top och omfattar inte kylcontainrar.
Containrar tillverkas med en förväntad livslängd på cirka 20 år för att transportera gods till och från världens alla hörn. Under många år har fartygscontainrar av stål tillverkats av Cor-ten-stål, även kallat väderbeständigt stål. Containrarna har ett starkt skyddande färgsystem, men skador på detta frilägger det nakna stålet och Cor-ten bildar en skyddande oxidbeläggning som förseglar ytan mot ytterligare korrosion.
Under många år har alla nya containrar byggts för sjöfart, men under de senaste åren har många inhemska containeroperatörer och liknande infört nya containrar i sina uthyrningsverksamheter. TITAN inledde denna process redan för mer än 20 år sedan. Containrar som används på detta sätt har mycket få skador jämfört med containrar som används för sjöfart och transport.
NYA ELLER NÄSTAN NYA CONTAINRAR ÄR EN BÄTTRE INVESTERING.
Om du vill ha en container för förvaring är det oundvikligen bättre att börja med en container av högre kvalitet. Lättare att använda med höga dörrhandtag kommer nästan ingen försämring att ske och du kommer alltid att ha en förvaringscontainer av hög kvalitet. När du inte längre behöver den kommer du inte att ha några problem med att sälja den 10 eller 20 år gamla containern som är "som ny".
Kvalitet - Som ny eller PREMIUM GRADE
Som containeruthyrningsföretag har vi ett stort antal hyrescontainrar som är i mycket bättre skick än vanliga begagnade containrar. Våra hyrescontainrar flyttas ofta bara några få gånger per år och de får nästan inga stötskador. Färre bucklor och repor och nästan inga reparationer utförs. Containrar i den här kategorin anses vara PREMIUM GRADE.
Premiumklassen har vanligtvis dörrhandtag på hög nivå för enkel användning när du står på marken. Vissa färger bleknar med tiden. Förmodligen också med fabriksmonterad låskåpa.
Typiska begagnade containrar - KLASS A
Denna kvalitet motsvarar ungefär de 10/15 % av de bästa containrarna. Containern är vind- och vattentät och förväntas vara det i många år utan behov av reparation eller underhåll.
Containrar av klass A brukar normalt vara containrar som är målade i mörkare färger, vilket gör att eventuell rost på ytan är mindre synlig.
Dörrar: Fungerande med kompletta dörrpackningar. Lätt/relativt lätt att öppna och stänga.
Ramverk: I gott skick. Ingen korrosion - CSC kan uppdateras med högst 30 månader.
Paneler: I gott kosmetiskt skick på insidan och utsidan, begränsad rost och bucklor och ingen korrosion.
Golvet: rent och i allmänt gott skick.
Typiska begagnade containrar - KLASS B
Normal kvalitet för begagnade containrar. Containern är vind- och vattentät, men en viss kvalitetsförsämring kan förväntas, vilket kan kräva åtgärder någon gång i framtiden.
Container av klass B finns i alla färger och nyanser.
Paneler: Generellt sett i dåligt skick med rost och korrosion.
Golvet: Lämpligt för användning.
Typiska begagnade containrar - KLASS C
Denna kvalitet representerar de 20 % lägsta priserna på begagnade containrar. Containern är vind- och vattentät, men har en begränsad livslängd innan reparationer kan göras för att upprätthålla den vattentäta integriteten.
Ramverk: I godtagbart skick. Möjligen lämplig för en kortare uppdatering av CSC.
Golv: Lämpligt för användning.
HUR SKA CONTAINERN HANTERAS NÄR DEN ÄR LASTAD?
Containrar som lastas och ska transporteras på järnväg, väg och/eller till sjöss måste nästan alltid ha en giltig data- eller CSC-platta. Detta är containerns certifikat för säker drift. CSC:s giltighetstid är 5 år efter tillverkningen och kan därefter förlängas med högst 30 månader så länge containern är i säkert strukturellt skick. Detta kallas Periodic Examination Scheme (PES). Försäljningscontainrar som levereras av TITAN för transport och sjöfart har ofta detta kvalitetsintyg.
Containrar som TITAN tillhandahåller vid uthyrning är normalt giltiga enligt ACEP. Läs mer om ACEP. Se TITAN:s certifiering..
Beroende på transportör/rederi kan du också behöva tillhandahålla ett pappersintyg som bekräftar uppgifterna om containern.
Data/CSC-skylten behöver inte visa det faktiska containernumret, men måste visa tillverkarens serienummer.
Vind- och vattentät cargoworthy (WWTCW) enligt IICL, UCIRC och andra standarder.
Om inte annat särskilt avtalats levererar TITAN begagnade containrar i minst WWTCW-tillstånd. För enbart lagring är standarden WWT.
IICL och UCIRC är standarder som tillämpas mellan rederier och internationella leasingföretag. I vissa fall är dessa standarder samma eller liknar de standarder som vi tillämpar. I samtliga fall syftar dessa standarder till att fastställa behovet av att reparera eller inte och motiverades av ett behov av att reglera reparation av containrar och uppskattning av skadade containrar som återlämnas till ägaren.
Skickar du militära eller kommersiella sprängämnen eller andra IMCO 1 farliga ämnen?
Varje år levererar TITAN hundratals containrar för transport av statliga och kommersiella sprängämnen för gruv- och byggnadsindustrin. Kraven är följande: container som är mindre än 5 år gammal utan reparationer som kräver insatser eller lappar.
Vi erbjuder enkel och kostnadseffektiv en-vägshyra av kompatibla, rena 1-trip-containrar och nyare containrar från A till B över hela världen.
Samma container kan naturligtvis säljas om du föredrar det.
Vissa containrar säljs "i befintligt skick".
Ett fåtal containrar kan inte definieras av någon av de ovan nämnda graderna.
Olyckor inträffar med nya och begagnade containrar. Den här containern slog i en låg bro!
Dessa containrar står utanför alla klassificeringssystem. Denna container är allvarligt skadad. Det kommer att bli svårt och dyrt att reparera den. De andra 37 fot av denna container är helt nya och orörda!
Tack och lov är det bara en mycket liten del av de containrar som säljs, men de finns, och för dem som vill "göra det själva" erbjuder vi alla containrar i befintligt skick med lämpliga och uppmuntrande rabatter.
Denna container såldes troligen i befintligt skick till en gård som ett djurskydd på fältet.
BEHÖVER DU Säker, Begagnad, Ny, Hyra, Köpa
container?
Fyll i vårt frågeformulär eller ring oss.
Nya och begagnade containrar för lagring, frakt och logistikapplikationer står redo och väntar på dig i våra containerdepåer i Sverige.
Ring oss på +46 42 121955